Групи іменників за значенням

ukr mova 6Іменник – частина мови, яка має значення предметності і відповідає на питання хто? що? Іменник виражений у граматичних категоріях числа, роду, відмінка. У реченні іменник найчастіше виступає підметом або додатком, але може бути будь-яким іншим членом речення.

01

 

001

 

Вправи 

 

Вправа 1. Диктант із коментуванням. У кожному з речень назвати самостійні й службові частини мови

 

 Мамине обличчя у дитинство кличе, із дитинства в юність поглядом веде. Мамине обличчя

сонця мені зичить. Мамине обличчя любе й молоде. Так непомітно проліта одна хвилина біля мами, одна хвилина золота.

 

Вправа 2.Творча робота

 

Скласти невелике висловлювання (4-5 речень) на тему “Хвилина біля мами”. У тексті творчої роботи вказати кілька самостійних і службових частин мови.

Вправа 3.Записати речення, вказати в них іменники. Визначити рід, число, відмінок кожного іменника. Підкреслити члени речення, з’ясувати синтаксичну роль кожного з іменників.

 

 Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. Поняття рідної мови виступає поряд з  поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни. Культура мовлення – це духовне обличчя людини. Мова єднає між собою представників певного народу у часі і в просторі.

 

Вправа 4.Виписати іменники. Довести, що виписані слова – іменники

 

 Зеленіти, зелений, зелень, працювати, праця, працьовитий, мужній, змужніти, мужність,  читання, прочитаний, низина, низові, запорізьке, Запоріжжя, сікти, Січ, січовий, січовик, наказний, наказує, наказ, татарський, татарин.

 

Вправа 5. Іменники підкреслити. Визначити їх рід, число, відмінок, синтаксичну  роль. Пояснити лексичне й граматичне значення виділених іменників

 

 Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. У колядках ця пташка віщує господареві добробут, а сім’ї обіцяє благополуччя та щастя. Ластів’яче гніздечко під стріхою вважалось за добру прикмету. Зруйнувати його – великий гріх. На обличчі винного з’явиться ластовиння. Ластівка може й помститися. Вона літатиме до корови й псуватиме молоко.

Вправа 6.Знайдіть іменники. Випишіть їх, провідміняйте, виділіть закінчення

 

Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

Так народу без мови нема.

 

Вправа 7.Підкреслити іменники – назви істот.

 

І. На рідній ниві будемо людьми! Ми – хліборобський рід, Івани і Марії. (В.Корж.) Я лечу, наче жайвір, споконвічно до тебе, поле! (А.Камінчук.) Спасибі вам, мережані пшеницею лани! (М.Карпенко.) Ти, наш мудрий голово, головуй! Роботящих женчиків почастуй! (О.Орач.)

ІІ.“Що за печалі хліборобу? – хтось жартував. -  Май плуга й ніж! Ори, мели, а потім їж хліб, пироги, солодку здобу!” Як просто все! Той жартівник не знав землі, не дихав нею. З життя він непомітно зник, адже сміявся над землею! (О.Ющенко.) Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом! (М.Стельмах.) Я, мабуть, досі уже б осліп, якби не бачив, хто робить хліб. (В.Кочевський.)

 

 

Коментарі можуть залишати лише зареєстровані користувачі

Сертифікати