Іменник – частина мови, яка має значення предметності і відповідає на питання хто? що? Іменник виражений у граматичних категоріях числа, роду, відмінка. У реченні іменник найчастіше виступає підметом або додатком, але може бути будь-яким іншим членом речення.
Вправи
Вправа 1. Диктант із коментуванням. У кожному з речень назвати самостійні й службові частини мови.
Мамине обличчя у дитинство кличе, із дитинства в юність поглядом веде. Мамине обличчя сонця мені зичить. Мамине обличчя любе й молоде. Так непомітно проліта одна хвилина біля мами, одна хвилина золота.
Вправа 2. Творча робота.
Скласти невелике висловлювання (4-5 речень) на тему “Хвилина біля мами”. У тексті творчої роботи вказати кілька самостійних і службових частин мови.
Вправа 3. Записати речення, вказати в них іменники. Визначити рід, число, відмінок кожного іменника. Підкреслити члени речення, з’ясувати синтаксичну роль кожного з іменників.
Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. Поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни. Культура мовлення – це духовне обличчя людини. Мова єднає між собою представників певного народу у часі і в просторі.
Вправа 4. Виписати іменники. Довести, що виписані слова – іменники.
Зеленіти, зелений, зелень, працювати, праця, працьовитий, мужній, змужніти, мужність, читання, прочитаний, низина, низові, запорізьке, Запоріжжя, сікти, Січ, січовий, січовик, наказний, наказує, наказ, татарський, татарин.
Вправа 5. Іменники підкреслити. Визначити їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль. Пояснити лексичне й граматичне значення виділених іменників.
Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. У колядках ця пташка віщує господареві добробут, а сім’ї обіцяє благополуччя та щастя. Ластів’яче гніздечко під стріхою вважалось за добру прикмету. Зруйнувати його – великий гріх. На обличчі винного з’явиться ластовиння. Ластівка може й помститися. Вона літатиме до корови й псуватиме молоко.
Вправа 6. Знайдіть іменники. Випишіть їх, провідміняйте, виділіть закінчення.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
Так народу без мови нема.
Вправа 7. Підкреслити іменники – назви істот.
На рідній ниві будемо людьми!
Ми - хліборобський рід, Івани і Марії (В.Корж)
Я лечу, наче жайвір, споконвічно до тебе, поле! (А.Камінчук)
Спасибі вам, мережані пшеницею лани! (М. Карпенко)
Ти, наш мудрий голово, головуй!
Роботящих женчиків почастуй! (О.Орач)