Літературний напрям – конкретна складова частина літературного процесу. Породжена творчістю представників одного художнього методу. Яка характеризується спорідненістю стильових ознак та існує в межах однієї епохи та нації. Вужчим поняттям, ніж літературний напрям, є мистецька течія. Мистецька течія – спорідненість творчих принципів. Митців на підставі схожих естетичних засад.
Літературні напрями та течії 19 століття
Класицизм
Класицизм (від лат. «зразковий») - напрям в європейській літературі та мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі XVI ст., найбільшого розквіту досяг у Франції (XVII ст.), був притаманний усім європейським літературам до першої чверті XIX ст., в Україні не розвинувся як цілісна структурована система, переважно орієнтувався на низькі жанри (травестійна поема, комедія, байка, епіграма).
Характерні ознаки:
- абсолютизація естетичного ідеалу античності;
- проста прозора побудова твору;
- краса як досконалість форми - основна мета художнього твору;
- найточніше, без прикрас, формулювання думки;
- традиційна канонічність (змалювання чітко окреслених художніх образів).
Особливості українського класицизму:
- проіснував недовго, розвинувся мало.
- Поширення набули переважно «низькі» жанри: траверсійна поезія, комедія, байка.
- Твори «високих» жанрів писали переважно російською мовою.
- Саме в цей період відбувся перехід від українізованої книжно – слов’янської до живої народної мови.
Представники: І. Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, П.Гулак-Артемовський, О. Левицький, В.Гоголь-Яновський.
Сентименталізм
Сентименталізм (від фр. «почуття», «чутливість») - напрям в літературі другої половини XVIII - початку XIX ст., що розвивався як заперечення класицизму.
Характерні ознаки:
- особлива увага до духовного світу людини;
- герої творів - духовно багаті, чутливі., добросерді люди;
- ідеалізація дійсності;
- культ природи;
- перебільшення почуттів;
- основна увага приділялася почуттям і пристрастям простої людини (моральні риси простої людини - зразок досконалості); мета - розчулити читача, викликати співчуття до нещасної долі героїв;
- головну роль відіграє психологічне вмотивування поведінки персонажів.
Особливості українського сентименталізму
- в українській літературі виявився слабко – лише у декількох повістях Г.Квітки-Основяненка;
- елементи сентименталізму присутні творах багатьох українських письменників 19 ст. (це пов’язано зі специфікою української душі, схильної до сентиментальності);
- культове ставлення до природи в українському сентименталізмі набуло нового значення - поетизація рідної землі.
Романтизм
Романтизм (фр. romantisme - romanus - римський) - літературний напрям, що виник наприкінці XVIII ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки в першій половині XIX ст. Романтизм мислився його засновниками як антикласицистичний напрям.
Український романтизм розвинувся у 20 - 60-ті роки XIX століття як реакція проти наявних бурлескних і травестійних традицій, розвинувся, передусім, під впливом поглибленого вивчення народної творчості.
Характерні ознаки:
- протиставлення реальній дійсності, що не задовольняє митця, картин життя бажаного, витвореного мрією, піднесеного над дійсністю;
- виняткові характери у виняткових обставинах;
- ліризм, фантастика;
- повернення до правди, простоти і народності, що дало окрилені образи, простір живому виразові письменницької індивідуальності;
- протест проти класицистичного культу розуму (подібно до сентименталістів);
- основна увага приділяється не раціональному, а почуттєвому, не зовнішньому, а внутрішньому, не об'єктивному, а суб'єктивному. «Світ душі торжествує перемогу над зовнішнім світом» (Гегель);
- зображення «почуттєвої» сторони людського буття не так однобічно, як у сентименталістів: романтики приділяють увагу єдності почуттів і розуму, емоцій та ідей;
- посилений інтерес до фольклору:
- взаємопроникнення та взаємодія поезії, музики, живопису (романтики особливо цінували музику);
- народ та історія - основні теми української романтики;
- утвердження в українській літературі нових жанрів: балади, історичної та ліро - епічної поеми, думи, медитації, трагедії, драми, громадянської та інтимної лірики;
- розширення проблематики літератури, розвиток художньої фантазії та умовних засобів;
- література романтизму «свідомо поставила собі завдання утворити "повну літературу", яка могла б задовольнити духовні потреби всіх кіл та шарів українського суспільства» (Д. Чижевський).
Розвиток українського романтизму має три періоди:
- 1835 - 1844 - харківський:
- 1840 - 1847 - київський;
- 1855 - 1862 - петербурзький.
Характерні риси українського романтизму
- Наявність потужного патріотичного пафосу;
- Нового значення набуває релігійна лірика;
- Відтворення духу справжньої народної пісні, органічний зв'язок з фольклором.
Жанри
- Лірична поезія;
- Релігійна поезія;
- Ліро-епічна поема, балада;
- Історичний роман;
- Історична драма;
- Фантастичні оповідання, повість.
Реалізм (друга половина XIX століття)
Реалізм (від лат. «річ, діло», «матеріальний») - літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ; провідний критерій художності - вірність дійсності, прагнення до безпосередньої достовірності, «відтворення» життя у формах самого життя.
Характерні риси:
- раціоналізм;
- раціоцентричний психологізм (ототожнення психіки і свідомості, недооцінка позасвідомих процесів);
- правдиве, конкретно-історичне, всебічне зображення типових подій і характерів у типових обставинах при правдивості деталей;
- принцип точної відповідності реальній дійсності уевідомлюється як критерій художності, як сама художність;
- характер і вчинки героя пояснюються його соціальним походженням та становищем, умовами повсякденного життя;
- спрощення образів, їх стандартизація;
- особистість - частка певного соціального класу;
- вторинність людської душі (пояснення усіх психологічних процесів як наслідку економічних та соціальних причин);
- конфліктність (драматизація) як сюжетно-композиційний спосіб формування художньої правди;
- вільна будова творів;
- перевага епічних, прозових жанрів у літературі (оповідання, повість, роман), послаблення ліричного струменя мистецтва;
- розв'язання проблем на основі загальнолюдських цінностей;
- послаблення ролі автора у художньому творі (розповідь переважно ведеться від третьої особи.
Реалістичні течії другої половини XIX століття в українській літературі
- Побутово-просвітницький реалізм: письменники демократизовано звертаються до життєвого матеріалу, у художніх творах з'являються представники різних соціальних верств, митець свідомо втілює радощі та хвилювання своєї епохи і розкриває певний настрій часу.
Елементи побутово-просвітницького реалізму мають місце у творах: «Катерина» Т. Шевченка, «Людина» О. Кобилянської, «Інститутка» Марка Вовчка, «Хазяїн» І. Карпенка-Карого, «Перехресні стежки» І. Франка, «Чорна рада» П. Куліша та ін.
- Революційний реалізм: наявність у творах ідей кардинальної зміни життя суспільства, неприхованого заклику до боротьби за кращу долю народу, за утвердження дійсного миру, прекрасного і справедливого («Заповіт», «Гайдамаки» Т. Шевченка, «Гімн» І. Франка-та ін.). Пізніше революційний реалізм переріс у соціалістичний.
- Класичний реалізм: «спадкоємець» просвітницького реалізму, збагачений досягненнями художньо-психологічними, об'єкт письменницького зображення - людина та її внутрішній світ, який досить глибоко досліджується, розкривається психологія звичайної, типової людини. Класичний реалізм має унікальну якість: він піднімається над своїми творцями і залишає їх далеко позаду («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного, «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького, «Хазяїн» І. Карпенка-Карого та ін.).
- Критичний реалізм: в основі - принцип історизму, правдивого зображення дійсності; сміливе викриття вад суспільного устрою, заперечення законів існуючої системи, завдання мистецтва не тільки відобразити світ, але й дати йому оцінку («Сон» («У всякого своя доля...»), «Кавказ» Т. Шевченка, «Мойсей» І. Франка» та ін.).
Декадентство
Декаденство — літературна течія в європейській літературі, мистецтві та культурі (кінця XIX — поч. XX ст.), яка проповідувала ідеї "чистого мистецтва" ("мистецтва для мистецтва"), відмежовування від соціальних конфліктів тощо.
У Галичині письменники-декаденти створили літературне угруповання "Молода муза" (1906-1909).
У Східній Україні декаденти групувалися навколо "Української хати".
Літературні напрями та течії 20 століття
Модернізм
Модернізм (від фр. «новітній», «сучасний») - філософсько-естетична й художня система, що склалася на межі XIX - XX ст. і об'єднала новітні напрями й течії, яким притаманна більша увага до внутрішнього світу людини і більша творча свобода у його розкритті. Модерністи проголошували переважну увагу до індивідуальних, а не суспільних цінностей, зосередження на складності й неоднозначності сучасної дійсності.
Характерні риси українського модернізму:
- прагнення проникнути в душу людини, у суть явища;
- індивідуалізм - па зміну масовізму (зосередження на «Я» автора, героя, читача);
- використання символу як засобу пізнання і відтворення світу;
- естетизм;
- у творах затверджується перевага форми над змістом;
- психологізм, пильна увага до позасвідомих сфер психіки, до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я»;
- ліризм у прозі, драматургії, публіцистиці;
- умовність;
- ідеологічність;
- краса - мета творчості (і форма, і зміст);
- культ сили волі, активності, боротьби;
- поява нових жанрів: ліричної новели, ліричної драми, драматичної поеми, драми - феєрії та ін.
Модерніські течії
Експресіонізм
Експресіонізм — одна з авангардистських течій в літературі та мистецтві першої чверті XX ст., представники якої проголошували єдинодійним духовний світ людини, що часто поданий у фантастичному чи гротескному ракурсі.
Ознаки експресіонізму:
- Відображення загостреного суб'єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське "Я", напругу його переживань та емоцій;
- "Нервова" емоційність;
- Ірраціональність;
- Фрагментарність;
- Плакатність;
- Позбавлення прикрас;
- Схильність до контрастування барв;
- Гротескність;
- Гіперболізація;
- Використання символів;
- Відчуття повсякденного болю;
- Страх за майбутнє людини.
Експресіонізм в українській літературі: В. Стефаник "Камінний хрест", М. Куліш, О. Турянський, театральні вистави Леся Курбаса.
Імпресіонізм
Імпресіонізм — течія в мистецтві (живописі, скульптурі, літературі, музиці) другої половини XIX — початку XX ст. "Пейзажне бачення" навколишньої дійсності, зображення життя соціальних низів, використання художньої деталі для передачі найменших відтінків навколишньої дійсності.
Ознаки імпресіонізму:
- Тонкий психологізм змалювання персонажів;
- Прагнення відтворити найтонші відтінки настрою;
- Прагнення схопити миттєві враження;
- Тяжіння до лаконізму прози, її ритмічності;
- Багатство відтінків у змалюванні дійсності;
- Посилена увага до кольорів, звуків і яскравих художніх деталей.
Імпресіонізм в українській літературі: Михайло Коцюбинський "Цвіт яблуні", "Intermezzo", М. Хвильовий, С. Васильченко "Талант".
Футуризм
Футуризм — напрям в літературі (переважно поезії) і мистецтві початку XX ст., який пропагував "мистецтво майбутнього", відповідним новій добі з її технічним прогресом, новими ритмами тощо. Футуризм в українській літературі пов’язаний з діяльністю М. Семенка, який протягом 1914-1919 рр. видав 11 футуристичних збірок. Автор дотримувався основних принципів естетики футуризму: відмова від традицій, егоцентризм, формалістичне експериментаторство, словотвір тощо. Особливістю українського футуризму було підкреслене протиставлення урбаністичної культури «сільській» поезії. З ініціативи Семенка виникли групи «Фламінго» (1919), «Аспанфут» (1922-1924), «Комункульт» (1924), «Нова генерація» (1927-1931). До футуристів в Україні деякий час належали Г. Шкурній, О. Слісаренко, В. Ярошенко, М. Бажан, Ю. Яновський та ін.
Неоромантизм
Неоромантизм - це напрям кінця ХІХ - поч. ХХ ст., вид модернізму, який зародився у Франції і генетично пов'язаний із романтизмом.
Ознаки неоромантизму:
- Прагнення поєднати ідеал з дійсністю;
- Виразність суспільних ідеалів;
- Прагнення до визволення особистості;
- Виняткова й активна особистість може підняти до свого рівня інших;
- Гострий конфлікт між добром і злом, правдою і кривдою;
- Привернення уваги до чуттєвої сфери людини;
- Піднесення постаті самотнього визначного героя.
Неоромантизм в українській літературі: Леся Українка "Лісова пісня", О. Кобилянська "Земля", "Битва", М. Коцюбинський "Тіні забутих предків", Миколи Хвильового, О. Довженка, Ю. Яновського, поезії Олександра Олеся, Є. Плужника, Б.-І. Антонича.
Неореалізм
Неореалізм - це стильова течія, що виявила себе на межі ХІХ - ХХ століть і характеризувалася документальною достовірністю, філософсько-аналітичним заглибленням у дійсність і ліричною стихією.
Героями неореалістичних творів є люди звичайні, проте з багатим внутрішнім світом; об'єктом зображення є не стільки вчинки, як відчуття і роздуми персонажів.
Неореалізм в українській літературі: В. Винниченко "Момент", В. Підмогильний, Григорій Тютюнник.
Неокласицизм
Неокласицизм (від гр. neos — молодий та лат. classicus — зразковий) — течія в літературі й мистецтві, що з’явилася значно пізніше занепаду класицизму як літературного напряму і знайшла свій вияв у використанні античних тем та сюжетів, міфологічних образів і мотивів, проголошенні гасел «чистого» мистецтва та культу позбавленої суспільного змісту художньої форми, в оспівуванні земних насолод. Неокласицизм виник у західноєвропейській літературі в середині ХІХ ст.
Ознаки неокласицизму:
- Повернення до вічних законів мистецтва;
- Орієнтація на кращі здобутки античності;
- Інтелектуалізм;
- Естетизм;
- Використання зразків античної культури і культури епохи Відродження;
- Гармонія між розумом і почуттями;
- Аристократизм духу;
- Несприйняття радянської дійсності (комуністичної ідеології - всього, що призвело до падіння рівня духовності).
Принцип неокласиків: «На теми, що нові, античний вірш складаймо».
Характерні жанри: сонет, олександрина, терцина, октава, рондо тощо.
Неокласицизм в українській літературі: "П'ятірне гроно" неокласиків - М. Драй-Хмара, М. Зеров, Освальд Бургардт (Юрій Клен), П. Филипович, М. Рильський. Поети «празької школи»
Символізм
Символізм - це стильова течія модернізму, головним художнім засобом якої є символ як спосіб вираження незбагненої суті явищ життя та індивідуальних уявлень митця. Засновником символізму вважається Шарль Бодлер.
Ознаки символізму:
- Заміна думок, понять відповідними знаками - символами, що мають прихований зміст;
- Бунт проти консервативної народної моралі;
- Естетство (захоплення витонченою поетичною формою й недооцінка змісту);
- Культ екзотичних і заборонених тем;
- Увага до позасвідомого з метою вирватися за межі повсякденного.
Символізм в українській літературі: П. Тичина, М. Вороний, О. Кобилянська.
Екзистенціалізм
Екзистенціалізм (від лат. exsistentia — існування) — модерністська течія в літературі, що оформилась на початку 40-х років ХХ ст. і найвиразніше виявила себе у творчості Ж.-П. Сартра, А. Камю.
Характерні ознаки екзистенціалізму:
- Песимізм
- Заперечення раціонального пізнання;
- Твердження інтуїтивного розуміння реальності.
- Людське існування (екзистенція) виявляється через турботу, страх, рішучість, совість.
- Людина осягає екзистенцію в граничних ситуаціях (боротьба, страждання, смерть).
Екзистенціалізм в українській літературі: В. Підмогильний.
Соціалістичний реалізм (соцреалізм)
Соціалістичний реалізм (соцреалізм — організований за чіткою програмою літературний метод, який передбачав оспівування комуністичної партії і її провідної ролі в житті народу, у будь-яких сферах.
Характерні ознаки соцреалізму:
- Ідеалізація людини як носія кращих моральних якостей, вихованих соціалістичною системою;
- піднесення борця, будівника нового суспільства;
- Зображення художньої дійсності прикрашеною;
- Конфлікт полягав у боротьбі проти чужих ідей, за ідеологічну спільність та однодумство.
Соцреалізм в українській літературі: О. Довженко
Постмодернізм
Постмодернізм (від фр. post — після + modernisme) — загальна назва літературно-мистецьких течій кінця ХХ — початку ХХІ ст.
Характерні ознаки постмодернізму:
- Гра зі словом;
- Інтертекстуальність (приховане та явне використання чужих текстів);
- Зміщення часу і простору;
- Багатозначність;
- Парадоксальність;
- Карнавальність;
- Іронічність;
- «Віртуальний історизм».
Постмодернізм в українській літературі: Ю. Андрухович, О. Ірванець, В. Неборак, С. Жадан, І. Малкович, О. Забужко.