поет, перекладач, академік Академії наук.
Максим Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві в родині багатого польського дворянина та
селянської дівчини із села Романівни. Як син інтелігента майбутній поет отримав дуже гарну домашню освіту, а від матері Максим успадкував любов до України, її фольклору, слова. Пізніше Максим Рильський навчався в приватній гімназії у Києві, де вивчав іноземні мови та культури інших народів. Виростав майбутній письменник в оточенні української інтелігенції — Лисенків, Старицьких, Косачів. Хлопець захоплювався рідною природою. Ще змалку відчув потяг до поетичного слова й у сім років написав свій перший вірш.
Після закінчення школи вступив на медичний факультет Київського університету, однак дуже скоро зрозумів, що прагне чогось іншого й продовжив навчання вже на історико-філологічному факультеті. Проте громадянська вій-на, революція змусили його повернутися до села. Там Максим Рильський учителював, продовжуючи писати літературні твори. За своє життя митцю вдалося надрукувати 35 книжок поезії. Письменник займався й перекладацькою роботою — він перекладав із 13 мов, а ще його захоплював український фольклор, тому він редагував різні етнографічні видання.
Дощ
Благодатний, довгожданий,
Дивним сяйвом осіянний,
Золотий вечірній гість
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко
На закурені будинки
Зголоднілих передмість.
Відкривай гарячі груди,
Мати-земле! Дощ остудить,
Оживить і запліднить,—
І пшеницею, й ячменем,
Буйним повівом зеленим Білі села звеселить.
* * *
Осінь-маляр із палітрою пишною
Осінь-маляр із палітрою пишною
тихо в небі кружляє,
осипає красою розкішною.
Там розсипа вона роси сріблисті,
Там тумани розливає,
Ліс одягає у шати барвисті.
Ліс обливає кольорами дивними,
Ніжно сміється до вітру,
Грає цілунками з ним переливними.
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря...
Ніжні осінні пісні тиходзвонні!
Бесіда з учнями
1. Яку пору, на вашу думку, зображено в поезії? Який час доби описує автор? Чому ви так думаєте? 2.Який настрій викликає у вас вірш? 3. Які засоби роблять поезію музикальною? 4. Які художні засоби допомагають ліричному героєві висловити свої враження? 5. Чи збігається ваш настрій із настроєм ліричного героя? 6. Яка тема поезії? Яка її основна думка? 7. Чому автор називає дощ «золотим вечірнім гостем»?
Бесіда за прочитаним твором
-
Чи сподобався вам вірш?
-
Які кольори ви побачили в поезії?
-
Як описує дощ М. Рильський? Доведіть рядками із поетичного твору.
-
Чи постає дощ ліричним героєм?
-
Які епітети використовує автор для змалювання дощу?
-
Як ви розумієте рядок: «Відкривай гарячі груди, Мати земле!»? (Земля є персонажем язичницької картини світу, у якій вона діє у функції матері, покровительки та помічниці, що має магічну силу.)