Чумацькі

ukr lit 7

Чумацькі пісні. Своїм походженням чумацькі пісні сягають у далекі часи. Вони відзначаються неповторним колоритом. Чумацький промисел відомий із ХV ст., хоча розквіт його припадає на ХVII– XIX ст. Чумаки торгували переважно рибою та сіллю, по які їздили на возах до берегів Чорного та Азовського морів і на Дон.

 

На південь переправляли вони на своїх возах хліб, мед, віск, тютюн, солонину. За сезон чумаки встигали зробити три поїздки. З-поміж себе вони вибирали отамана, якого всі слухалися. Чумакувати відважувалися лише сміливці. «Чумак за роботою — селянин, а за духом — козак. Чумак знаходить якусь славу в своїх мандрах», — так характеризував їх відомий учений і письменник Микола Костомаров.

Деякими своїми мотивами чумацькі пісні перегукуються з козацькими, бо чумаки, як і козаки, вели мандрівне життя, були відірвані від рідної домівки, їхнє життя було сповнене різних пригод і небезпек. До того ж чумаки мали тіснi зв’язки із запорiзькими та донськими козаками, які проводили валки через небезпечні місця, захищаючи від татар і розбійників.

Тематику чумацьких пісень Микола Костомаров заокреслив такими напрямними:

– пісні про відхід із дому з провожанням дружини, матері сестри чи коханої дівчини;

– пісні про поведінку чумака: інколи він обіцяє швидко повернутися, а іноді замість смутку при прощанні з рідними його охоплює радість пригод, мандрівок, несподіванок, бажань подорожі;

– пісні про зображення чумацького життя “в дорозі”, про небезпеки, які виникають на шляху у чумаків;

– пісні про показ почуттів чумака, який тужить за своїми рідними;

– пісні про загибель чумацького обозу від нападів татарської орди;

– пісні про смерть чорноморських чумаків;

– пісні із зображенням розваг чумаків;

– пісні із змалюванням життя чумака, коли він програє воли і вози, і його виганяють, називаючи “голяком” чи “лахмаєм”;

– пісні, де зображено страждання жінок і дітей від того, що вигнаний чумак нічого не може запропонувати сім’ї;

– пісні, де описано смерть козака на чужині;

– пісні, де вірними друзями чумаків виступають воли;

– пісні, де подано опис догляду товаришів за хворим, смерть і поховання чумаків, оплакування їх;

– пісні, де зображено поминки за чумаком і пам’ять про них залишиться надовго у серцях товаришів.

Використана література

1. Костомаров М. Об историческом значении русской народной поэзии // Костомаров Микола. Слов’янська міфологія. Вибрані праці з фольклористики й літературознавства. – К. : Либідь,1994. – С. 44–201


ВОЛИ Ж МОЇ ПОЛОВІЇ

 

«Воли ж мої половії!
Ой чого ж ви помарніли?» (Двічі)

«Ой того ж ми помарніли:
Нас хазяїн не жаліє... (Двічі)

Пізно ляже, рано встає,
Бере ярма, нариває... (Двічі)

Бере ярма, нариває,
У Крим по сіль виїжджає... (Двічі)

Під гору йде — не бичує,
А з гори йде — не гальмує... (Двічі)

Піском бреде ще й гукає,
Всіх чумаків обминає... (Двічі)

Всіх чумаків обминає,
До корчомки поспішає». (Двічі)

 

ЗАДУМАЛИ ЧУМАКИ В ДОРОГУ

 

Задумали чумаки в дорогу:
Покупили собі вози нові,
Поробили ярма кленові,
Поробили занози дубові,
Покупили воли половії.
Покупивши, да й попарували,
Попарувавши, да й повиїжджали.
Приїхали да й до перевозу,
До Марусі-шинкарки.
Один каже: «Марусю-шинкарко,
Сип кварту горілки!»
А Маруся каже: «Нема тобі мірки!»

 

 

 

 

 

ЇХАВ ЧУМАК ТА У КРИМ ЗА СІЛЛЮ

 

Їхав чумак та у Крим за сіллю
Та став воли попасати;
Ой косе сіно молодий хазяїн
Та став косу заправляти.
«Помагай біг, молодий хазяїн,
Гей, нащо ж ти сіно косиш?»
«Ой як прийде зима — лютая година,
То худоба їсти схоче».
Ой сидить собі молодий хазяїн
Та у сопілочку грає,
А той бідний чумак з своїми волами
В чужім краю пропадає.
Упав сніжок та на переліжок —
Нігде воли попасати:
Бере бідний чумак батіг та налигач
Та йде сіна купувати.
«Ой день добрий, молодий хазяїн,
Ой ти у сопілочку граєш,
А я прийшов в тебе сіна купувати,
А ти мене й не питаєш!
Прийшла зима — лютая година,
Перелоги снігом забіліли...
Ой продай, продай мені в’язку сіна,
Бо худоба три дні не їла».
«Ой я не буду та й тобі, чумаче,
Та на в’язку продавати,
А запрягай воли та затягай вози,
Буду зиму зимувати».
«Ой як будеш, молодий хазяїн,
Мене зиму зимувати,
То ти захочеш, молодий хазяїн,
Сиві воли в мене взяти».
«Ой я не схочу та й в тебе, чумаче,
Сиві воли твої взяти, —
Ой лиш як будеш в чужий край їхати,
Треба в карман грошей брати».   

 

 

ОЙ ЧУМАЧЕ, ЧУМАЧЕ, ЖИТТЯ ТВОЄ СОБАЧЕ

 

Ой чумаче, чумаче, (Двічі)
Життя твоє собаче.

Чом не сієш, не ореш, (Двічі)
Чом не рано з Криму йдеш?

Чом не рано з Криму йдеш, (Двічі)
Не всіх чумаків ведеш?

Ой сію я і орю, (Двічі)
І зарання з Криму йду.

І зарання з Криму йду, (Двічі)
Всіх чумаченьків веду.

Та немає одного, (Двічі)
Брата рідного мого.

Десь остався на Дону, (Двічі)
Брати солі на вагу.

Одірвалась льодина, (Двічі)
Чумаченька прибила.

Сіль волами топтали, (Двічі)
Чумаченька шукали.

Шукав, шукав, не знайшов, (Двічі)
Запряг воли, та й пішов.

— Отамане, батьку наш, (Двічі)
Порадь же ти тепер нас.

Що ж ми будем робити, (Двічі)
Нічим воли кормити?

— Косіть, хлопці отаву, (Двічі)
Дайте волам до валу.

Отамане, батьку наш, (Двічі)
Порадь же ти тепер нас.

Що ж ми будем робити, (Двічі)
Нічим возів укрити.

Накосите рогози, (Двічі)
Та повкривайте вози.

 

ЧУМАЧЕ, ЧУМАЧЕ, ЧОГО ЗАЖУРИВСЯ

 

«Чумаче, чумаче, чого зажурився,
Чи воли пристали, чи з дороги збився?» (Двічі)

«Воли не пристали, ні з дороги збився,
Того зажурився — без долі вродився. (Двічі)

Весь вік у дорозі марно літа трачу,
Ні жінки, ні діток ніколи не бачу. (Двічі)

Темна моя хата, чорне моє поле,
А діти без батька голодні та голі. (Двічі)

Як в будень, так в свято одно тільки знаю:
Ярма нариваю, воли запрягаю,
В далеку дорогу вічно поспішаю». 

 

ОЙ Я ЧУМАК НЕЩАСЛИВИЙ

 

Ой я чумак нещасливий,
Іду з корчми ледве живий,
Воли мої поздихали,
Воли ярма поламали.
Ой я таки піддержуся,
Хоть під хуру, да наймуся.
Чужі воли буду гнати,
Та все-таки чумакувати!
Чумак біду перебуде,
Жінка умре — сорок буде!
Нехай чумак погуляє,
Хоч копійчини немає!
Ой пішов я на ярмарок,
Аж там стоїть юрма дівок.
Стоїть Ганна, Катерина
І Тетяна чорнобрива.
Нехай чумак погуляє,
Хоч копійки і не має.

 

Коментарі можуть залишати лише зареєстровані користувачі